Nava fantomă apărută din neant, pe mare: ce s-a întâmplat cu vasul, explicația din spatele misterului
O navă imensă, ruginită, fără echipaj sau încărcătură la bord, și-a făcut o apariție recent, plutind în largul coastei Myanmarului.
Vasul poartă numele Sam Ratulangi PB 1600 și are o lungime de aproximativ 176 de metri. A eșuat în data de 30 august 2018, în apropiere de localitatea Thongwa, din regiunea Yangon.
„Nu a fost găsit nici un echipaj sau încărcătură pe navă. A fost destul de surprinzător cum a apărut o navă atât de mare în apele noastre”, a declarat, pentru The Myanmar Times, un parlamentar din Thongwa.
Pescarii din regiune au urcat și au inspectat nava după ce au raportat-o autorităților. Echipele marinei, pazei de coastă și poliției au percheziționat ulterior cargoul abandonat care cântărește 26.510 de tone.
Ce se știe despre nava fantomă Sam Ratulangi PB 160
Construită în 2001, nava a fost observată ultima dată în largul coastei Taiwanului în 2009, conform înregistrărilor marine.
În data de 1 septembrie, BBC scria: „Marina spune acum că cargoul a fost remorcat de o altă ambarcațiune care se îndrepta către o fabrică de distrugere a navelor din Bangladesh. Cu toate acestea, echipajul a abandonat nava după ce a fost surprins de vreme rea”.
Marina din Myanmar a concluzionat atunci că aceasta trebuie să fi fost o misiune care a mers prost după ce „două cabluri s-au desprins”. Mai târziu, oficialii au găsit un remorcher, numit Independence, la aproximativ 50 de mile marine de coasta Myanmarului.
După ce i-au interogat pe cei 13 membri ai echipajului de la bord, s-a constatat că acesta era remorcherul care transportase nava Sam Ratulangi PB 160. Conform declarațiilor, aceștia încercau să o ducă la o fabrică din Bangladesh pentru a o demonta și repara.
Site-ul de știri Eleven Myanmar relatează că proprietarul remorcherului este din Malaezia.
„Bangladesh are o mare industrie de distrugere a navelor, cu sute de nave comerciale vechi dezmembrate în Chittagong, în fiecare an”, potrivit BBC. „Dar afacerea este controversată, criticii spunând că munca este prost reglementată și periculoasă pentru muncitori”.
Acest lucru pare să fie susținut de abandonul în masă al echipajului navei cu pricina.
„După părerea mea, nava a fost abandonată recent. Trebuie să existe un motiv”, a declarat Aung Kyaw Linn, secretarul general al Federației Independente a Navigatorilor din Myanmar, într-un interviu.
Se pare că navele care nu sunt în stare de navigabilitate sunt duse în portul Chittagong, din Bangladesh, odată ce ajung la sfârșitul vieții.
Mii de muncitori uciși sau mutilați
The Guardian a raportat într-un articol publicat în 2017 că mii de muncitori au fost, de-a lungul timpului, uciși sau mutilați.
„Este nevoie de noi acțiuni legale, spun ecologiștii și sindicatele, din cauza numărului constant de decese și răniri ale lucrătorilor. La un singur nivel, demontarea navelor este una dintre cele mai verzi industrii din lume, fiecare piuliță, șurub și tablă de metal de pe o navă fiind reciclată”
The Guardian a declarat, de asemenea, că industria angajează sute de mii de oameni din unele dintre cele mai sărace țări din lume. Criticii susțin, în egală măsură, că proprietarii strică cu bună știință navele, trimițându-le pe plajele asiatice pentru a fi reciclate.
Ingvild Jenssen, directorul Shipbreaking Platform, o coaliție de grupuri de mediu, drepturile omului și muncă, cu sediul la Bruxelles, a declarat: „Proprietarii de nave se feresc de responsabilitate prin utilizarea numerarului”.
„Acești dealeri de fier vechi vând navele la cel mai mare preț oferit. Toate navele care ajung pe plajele din Bangladesh, Pakistan sau India trec prin achiziții în numerar, iar toate vânzările către cumpărători, în numerar, sunt în mod clar tranzacții cu vechituri în care prețul mai mare plătit indică faptul că nava va fi blocată.”
În acest moment, nu este încă sigur cine își va asuma responsabilitatea pentru Sam Ratulangi PB 1600.